Behandlingsmetoder – Agilokliniken

Naprapati stockholm

Kartläggning av symptom

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller molar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på åtgärder.

Behandlingsmetoder

Behandlingen kan se väldigt olika ut beroende på problemområde/ diagnos, allmän hälsa och livsstil. Därför anpassas våra behandlingar induviduellt beroende på exv ålder, motionär eller elitidrott? Yrke eller annat. Våra naprapater och sjukgymnaster kan ha lite olika behandlingsmetoder och intresseområden, därför internremiterar vi dig som patient till bästa kollega vid behov.

Behandlingsupplägg

Ett behandlingsupplägg kan exempelvis innefatta naprapatbehandling, stötvågsbehandling, kiropraktik eller massagebehandling. Vi på Agilokliniken kombinerar vanligtvis olika metoder under behanlingen. I de fall rehabträning ordineras som en del av upplägget kommer du även få lära dig övningar som du kan göra hemma eller på på våran mottagning. Övningar kan vara mer eller mindre avancerade, därför är det viktigt att gå igenom dessa med våra naprapater eller sjukgymnaster ordentligt. Det kan röra sig om enklare stretching till stärkande rörelser för rörelseapparaten, till avancerad högteknologisk träning på vår Söderklinik.

Diagnos

Din terapeut ställer därefter en preliminär diagnos. Utifrån diagnosen görs en prognos för hur många behandlingstillfällen som kommer behövas. Efter det sätter vi igång med behandlingen, som oftast innebär regelbundna besök tills skadorna rehabiliterats och funktionen i det berörda området är återställd. Det är även viktigt att utföra de ordinerade övningarna – som stretching/och träning – för att behandlingen ska få maximal verkan.

För vissa senskador och muskelinflammation utför vi ultraljudsdiagnostik. Observera att de flesta nybesök tar 40 minuter!

När du för första gången besöker oss så undersöker vi ditt besvär för att komma fram till vad som orsakar din smärta eller besvär, och var problemområdet sitter. Orsaken till dina Symptom, kan i vissa fall vara lokaliserad till ett annat område i rörelseapparaten.